Hoe spannend is het daar nu binnen
Hoe spannend is het daar nu binnen

Hoe spannend is het daar nu binnen

Trafohuisjes bVision.nl

Vandaag besteden we wat aandacht aan het binnenste van een trafohuisje. Een trafohuisje bestaat meestal uit een laagspannings- (LS) en hoogspanningsgedeelte(HS). Het hoogspanningsgedeelte is veelal 10kV (10.000 V) en het laagspanningsgedeelte is 400V (drie fasen) tussen de fase en de nul heb je dan 230 volt.
De foto’s hierbij zijn afkomstig van Han Vogel:

  • http://www.hanvogel.nl/
  • http://fotohanvogel.blogspot.nl/
  • Trafohuisjes bVision.nl

    De hoogspanning is hier in Nederland meestal 10 kV. Maar ook 15kV en 20 kV worden wel aangeboden. Voor het werken aan de hoogspanning heb je meestal aparte monteurs nodig. Een foutje hier is namelijk dodelijk. Overigens wordt hier ook wel over Middenspanning gesproken en beschouwd men het transport in de lucht over het landelijk distributienet dan als hoogspanning. De spanning over de portalen is 220 kV of 380 kV (zuid Nederland). Maar daarover komt een ander blog.

    Trafohuisjes bVision.nl

    Het verhaal van Han:
    Bij het PEN hadden we LS (laagspanning) en HS (hoogspanning) sleutels om deze huisjes te openen. De laagspanning sleutel heeft elke monteur en de hoogspanning sleutel alleen als je bevoegd was tot die ruimtes (vroeger open hoogspannings installaties), je had hier bij een groenboekje op naam bij je waarin stond dat je die ruimtes alleen met z’n tweeën mocht werken.

    Trafohuisjes bVision.nl

    2 reacties

    1. Op woensdag 12 juni 2013 ondergaat het trafohuisje in onze buurt een ware gedaantewisseling. Eerst volop graffity wordt het nu een waar kunstwerk door het beschilderen ervan. Twee kunstenaressen voorzien namens de Stichting Roerend Verschijnsel uit Zwolle het trafohuisje van een beeltenis van Vincent van Gogh met bijbehorende bloesembomen. Wellicht, want er zijn in Wassenaar wel meer trafohuisjes waarvan enkelen zo uit de Elfteling lijken te zijn neergezet – zo fraai van uitvoering – dat er een ware kunstroute gaat ontstaan als ook anderen onder handen worden genomen.

    Laat een antwoord achter aan Wieneke Reactie annuleren

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.