Het Domburgs Schuitvlot in Middelburg

Trafohuisjes bVision.nl

Hoi Sjoerd.
Het beloofde huisje uit Middelburg.
Ik weet er verder weinig over te vertellen, ik zag het en dacht… foto!
Groetjes Ria
Tsja, hier val ik ook stil natuurlijk. De foto’s zeggen genoeg over het Trafohuisje. En daar is niet mis mee. Met een beetje werk ziet het er weer uit als nieuw zou ik zo denken. In slechte staat is het zeer zeker niet.

Trafohuisjes bVision.nl

Het staat mooi aan de rand van het centrum van Middelburg. Met daarachter verdekt een mooie parkeerplaats voor insiders denk ik dan maar. Want als je voorbij rijdt zie je die echt niet liggen.

Trafohuisjes bVision.nl

Maar wat moet het Domburgs schuitvlot in Middelburg… Een schuitvlot is een aanlegplaats in Zeeland voor smalle platboomde schuiten. Hier was dus de aanlegplaats voor schuiten uit Domburg. Vaarwegen waren in Zeeland belangrijker dan wegen, want die stonden vaak in de herfst en winter toch onder water. Dan was zo’n platbadomschuit uiteraard veel handiger

Trafohuisjes bVision.nl

Toen de wegen beter werden en met meer bruggen over watergangen, nam het wegvervoer de plaats in van de schuiten en de schuitvlotten. De marktschuiten maakten plaats voor marktwagens en de bodediensten vervingen de schuit voor paard en wagen en later de vrachtwagen. Aan het einde van de 19e eeuw overleed de laatste schuteboer en raakte deze vorm van transport in de vergetelheid.

Trafohuisjes bVision.nl

click to see the pictures big

Trafohuisjes bVision.nl

Kasen op de kruisberg

Trafohuisjes bVision.nl

SeptemberVreemde naam voor dit kleine gehucht tussen Vliegveld Maastricht-Aachen-Airport en Bunde. Het ligt in een mooi wandelgebied waar auto’s nog relatief zeldzaam zijn. Het weggetje wordt door de plaatselijke inwoners als sluipweg gebruikt als het weer eens vaststaat op de autoweg richting Maastricht. Voor wie van Maastricht naar Beek de kruisberg opgaat, loopt er boven op de top een brug over de A2, daarna ben je meteen op de plaats van bestemming, hoeve Kruisberg. De auto komt me bekend voor, die heb ik hier vaker gezien

Trafohuisjes bVision.nl

Mooi landelijk gelegen is dit huisje verborgen bij de stallen van de aangelegen boerderij. Het straatje heet de Groeneweg. Maar of je daarmee ook naar groene kaas gaat blijft een open vraag. Nee, alle gekheid op een stokje, De plaatsnaam verwijst naar de oud-Nederlandse stammen Cas- (eiken) en -wyn (landgoed). Tot de 19e eeuw was het plateau van de Kruisberg één groot eikenbos. Kasen heeft zich na het rooien van dit bos verder ontwikkeld als verzameling landarbeiderswoningen tussen de beeldbepalende hoeves Kruisberg (langs de huidige Rijksweg 2 A2) en Op de Locht (nu een manege). Belangrijkste inkomstenbron is en was de fruitteelt (vooral appels en peren).

Trafohuisjes bVision.nl

click to see the pictures big

Trafohuisjes bVision.nl

Spannung in Borkum

Trafohuisjes bVision.nl

JuliWieneke stuurde me de onderstaande foto’s met haar verhaal:
Hoi Sjoerd,
Dit ‘trafo’-huisje staat aan de 6 km. lange boulevard van Borkum Stadt. Wij waren vorige week dinsdag een dagje op dit Duitse waddeneiland en ik heb er een logje over gemaakt: De locatie – als je wilt kijken op Google Maps – is ongeveer ter hoogte van de muziekkoepel. Er was een display waarop je de temperatuur en zo kon aflezen. Wij konden geen elektriciteits-teken ontdekken op het gebouwtje, dus wij gingen hevig twijfelen, maar toch heb ik drie foto’s genomen voor jouw verzameling. Als het toch niks is, dan gooi je ze gewoon weg.

Trafohuisjes bVision.nl

Van iemand die zo haar best doet gooi je de foto’s niet zomaar weg. Waarschijlijk zijn in dit huisje verschillende utilities ondergebracht, maar zeker geen hoogspanning. Waarschijnlijk voorzieningen voor o.a. de muziekkapel. Maar zeker weet ik dat uiteraard ook niet. Toch vind ik het wel aardig gevonden.

Trafohuisjes bVision.nl

Borkum ligt ten noorden van de Eemsmonding en ligt dichter bij de Nederlandse kust dan het Duitse vasteland. De stad Borkum heeft ongeveer 5200 inwoners en is de meest westelijke stad in Nedersaksen. In 1863 bestond Borkum nog uit twee afzonderlijke eilanden, Westland en Ostland, die door een kreek van elkaar gescheiden waren. De Tüskendörsee (tussendoor), een meer van 650 meter lang, toont de oude scheidslijn. De beide eilanddelen duiden duidelijk op een hoefijzervormig uiterlijk van de concentrisch verlopende duinketen, die richting het Randzelgat open is. Het kweldergebied binnen de duinketen bestaat grotendeels uit groene weide en zoutmoerassen. (wikipedia)

click to see the pictures big

Trafohuisjes bVision.nl