Spanning in Veenhuizen
Spanning in Veenhuizen

Spanning in Veenhuizen

click to see the picture big

Trafohuisjes bVision.nl

De bijdrage van vandaag is eveneens van Wieneke en is een trafo huisje in Veenhuizen. Hierbij Haar verhaal:
Hallo Sjoerd,
Onderweg van Assen naar huis kwamen we langs het dorp Veenhuizen. Langs de weg (N919) zag ik dit vierkante huisje staan met een raar paddenstoeltje eraan. Deze weg loopt langs een kanaal en is altijd vrij druk. Maar gelukkig kon ik vandaag een eindje verder parkeren op een erfje om de foto’s te maken.
Groet van Wieneke

click to see the picture big

Trafohuisjes bVision.nl

Veenhuizen is een klein dorpje in het midden van het uitgestrekte veen in Drenthe. Berucht, of moet ik zeggen bekend door de gevangenis, althans dat schoot meteen in mijn gedachten. Maar de geschiedenis is anders. Toen de Franse legers ons land verlieten was Nederland een stel armoedzaaiers. Armoe troef en aan leger wal geraakte sujetten. In een poging hier een kentering in aan te brengen werd de Maatschappij van Weldadigheid opgericht. Daar in Veenhuizen en nog enkele andere plaatsen werden deze mensen in gestichten geplaatst en aan het werk gezet. We spreken over de tijd na 1822. Enkele tientallen jaren later werd deze gestichten overgedragen aan het Rijk en werden het Rijkswerkinrichtingen. Pas na de eerste wereldoorlog veranderde dit en werd Veenhuizen een gevangenis. Veel principiële dienstweigeraars werden hier ook te werk gesteld. Inmiddels is de gevangenis het Nationaal Gevangenismuseum geworden en lijkt het tijd om daar eens een bezoek aan te wagen…

click to see the picture big

Trafohuisjes bVision.nl

Voor mij was het een interessante ontdekking dat Veenhuizen een eigen Elektriciteitscentrale had. Gebouwd in 1909 en ontworpen door W.C. Metzelaar. Gestookt op uiteraard het veen uit de omgeving was het de stroomleverancier voor de grote werkplaatsen op het terrein van de inrichting. Later alleen nog gebruikt als Noodstroomvoorziening totdat in 1953 het doek viel voor de centrale. Toch betekende dit niet het einde. De machines werden na uit bedrijf name volgens voorschriften nog regelmatig getornd. In de Centralewereld en de scheepvaart een normaal verschijnsel om te voorkomen dat de as van een machine door temperatuurwisselingen en het gewicht van de turbines gaat uitzakken. Dit heeft ervoor gezorgd dat ook nu nog af en toe de machines kunnen draaien in het inmiddels tot museum verbouwde terrein.

click to see the picture big

Trafohuisjes bVision.nl

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.